Faktafel i dagens GP-artikel om APM Terminals Gothenburg

2017-09-04 Pressmeddelande 2017-09-04

Pressmeddelande från Svenska Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg

2017-09-04 kl. 15.45 Göteborg

Faktafel i dagens artikel i Göteborgs-Posten om APM Terminals Gothenburg

Göteborgs-Posten publicerade idag en nyhetsartikel om läget på APM Terminals containerterminal i Göteborgs hamn. Artikeln innehåller ett antal inkorrekta påståenden i form av citat från bolagets VD samt uppgifter i tidningens brödtext.

Inledningsvis påstår APM Terminals VD Henrik Kristensen följande:

"Från och med 1 september outsourcas gaten, det betyder att man snabbare kan köra in och ut nere vid grindarna. Det är inte hamnarbetare som sitter i gaten utan personal från säkerhetsbolaget Avarn. Detta gör vi för att åkeribranschen ska få kortare väntetider."

Internt har outsourcingen av portarna presenterats som en renodlad kostnadsbesparing. Eftersom Hamnarbetarförbundet fortfarande utestängs från förhandlingsrummen okänt om portjobben överförts från Hamn- och Stuveriavtalet till annat kollektivavtalsområde, men företagsledningen har konsekvent presenterat åtgärden såsom syftande till att skära ner fasta kostnader. Företaget har dessutom samtidigt inskränkt portarnas öppettider.

VD Kristensens uttalande om att kunderna nu kommer att få bättre service eftersom portjobben utförs av externa väktare istället för egen hamnpersonal, uppfattades som nedsättande av de 14 hamnarbetare från båda hamnarbetarfacken som fram till september bemannat port 3 samt CK4 och CK5 i containerterminalen. Det rimmar inte heller med de nya begränsade öppettiderna för in- och utlämning av container.


I dagens GP-artikel kan man också läsa om kommande digitaliserings- och automatiseringsprojekt. I samband med detta förekommer sakfel om hamnarbetarnas nuvarande arbetsuppgifter:

"APM Terminals kommer nu att fortsätta med förändringsarbetet i containerhamnen, där mer automatisering och digitalisering i verksamheten är att vänta. Det kan också innebära en förändring i yrkesrollen för hamnarbetarna. Av framtidens hamnarbetare kommer det att behövas multikompetens att kunna ratta såväl kranar som grensletruckar."

Multikompetens avseende att rotera på arbetsuppgifter i krangängen (krankörning, grensle, tallyuppgifter, surrningsarbete) har varit det gängse arbetssättet i Göteborgs containerterminal sedan flera decennier tillbaka. Ordningen med dedikerade kranförare upphörde redan på 1990-talet. Hamnarbetarförbundet välkomnar nya arbetsuppgifter för hamnarbetarna i takt med teknikutvecklingen, men att presentera multikompetens bland de kollektivanställda som något nytt är inte seriöst.

Avslutningsvis förmedlar APM Terminals samma motstånd som tidigare mot att inkludera majoritetsfackföreningen på arbetsplatsen i förhandlingar och avtal:

"Och nej, man tänker inte teckna avtal med Hamnarbetarförbundet, utan fortsätter som de senaste 40 åren att teckna avtal med Transport, eftersom det är det största förbundet i samtliga Sveriges hamnar."

Påståendet att Transportarbetareförbundet är facklig majoritetsorganisation i den svenska stuveribranschen stämmer dock inte. Med drygt 1300 yrkesaktiva hamnarbetare (av totalt 1400 medlemmar) i Sverige, är Svenska Hamnarbetarförbundet branschens största fackförbund enligt de flesta seriösa bedömare. Medlemsantalet i landet kan alltså inte användas som argument för att legitimera APM Terminals utestängningsstrategi gentemot Hamn4an i Göteborg.

- Jag kan inte se vad företaget har att vinna på att beskriva verksamheten som man gjort i tidningen idag, säger Hamn4ans styrelseledamot Erik Helgeson i en kommentar.

- Det här liknar utspelet från tidigare i år då man lovade kunderna en trettioprocentig kapacitetshöjning i Mottagningsparken, samtidigt som man drog ner bemanningen per grensletruck och ökade antalet förarbyten per arbetspass. Med den rådande maskinbristen var det ju omöjligt att infria några sådana löften då, och det är riskabelt att åter skapa förväntningar om man inte ger personalen bättre förutsättningar att infria dem nu, avslutar han.