Avdelning 21 Halmstad har sedan hösten 2025 drivit ett ärende där arbetsgivaren vid flera tillfällen missat riskbedömningar av nya båtar och därmed brutit mot Arbetsmiljölagen och Förtroendemannalagen.
25 maj skulle förhandling hållas i Arbetsdomstolen, men kort innan nåddes i stället en förlikning som innebär att Hallands Hamnar betalar sammanlagt 70 000 kr till fackföreningen samt drabbade skyddsombud.
