SVENSKA HAMNARBETARFÖRBUNDET

Ingen ”hyvling” och inget uppsägningsvarsel – nytt beslutsunderlag i GRT

Ingen ”hyvling” och inget uppsägningsvarsel – nytt beslutsunderlag i GRT

2023-09-27Under onsdagsmorgonen presenterade bolaget en ny besparingsplan

Under gårdagens MBL 11-förhandling om bolagetsförslag till ”hyvling”, alltså att all kollektivavanställd personal i hamnen skulle få sin tjänstgöringsgrad sänkt från hetidsanställning till deltidsanställning på 87,5%, framgick som väntat att Gothenburg Roro Terminal ”parkerat” frågan på obestämd framtid. Hamn4ans bedömning har sedan förslaget presenterades varit att det inte bara skulle innebära en dramatisk försämring för arbetstagarna, utan skulle också skulle vara juridiskt svårt och praktiskt omöjligt för arbetsgivarparten att genomföra. Därför var gårdagens kursändring ingen överraskning.

Under tisdagens förhandling föklarade arbetsgivaren istället att man avsåg kalla till nya schemaförhandlingar med avsikten att förändra arbetstiderna genom att i huvudsak korta ner ett antal arbetspass på fartygssidan och därigenom minska den sammanlagda numerären. Detta skulle delvis innebära omfattande omplaceringar men också en övertalighet som skulle leda till varsel om uppsägningar på grund av arbetsbrist. Utöver meddelade bolaget att man beslutat att gå vidare med Hamn4ans förslag om att erbjuda äldre hamnarbetare avtalspension från 63 års ålder med ett ekonomiskt tillskott utöver ordinarie Portsidepension.

Hamn4an har den senaste veckan arbetat efter hypotesen att arbetsgivarsidan inte skulle kunna fortsätta på hyvlingsspåret utan istället sikta in sig på att förändra arbetstiderna på skiften. Därför har fackföreningen och schemaansvariga ute på bridgerna arbetat proaktivt med att ta fram ett sammanhållet förslag till justerade arbetstider med tre fokusområden.:

* Ta fram scheman som våra medlemmar långsiktigt orkar arbeta och som kan kombineras med ett normalt socialt liv
* Ta fram scheman som utgår från dagens bemanningsnivåer på respektive scheman och därmed minimera behovet av tvångsomplaceringar
* Ta fram scheman som inte i onödan skapar arbetsbrist och förenklar ett uppsägningsvarsel från arbetsgivarparten

Diskussionerna ute på skiften har varit omfattande och det finns idag ett omfattande sammanhållet underlag med nya schemaförslag som dessutom eventuellt skulle utvidgas ytterligare inför presentation i slutet av denna veckan.

Det framarbetade förslaget kommer dock inte att presenteras. Hamn4ans förhandlingsdelegation ​kallades nämligen under onsdagsmorgonen till en ny MBL-förhandling där GRT åter informerade om förändrade förutsättningar.
Företagets egen bedömning är nu att förändrade schemaarbetstider, efter neddragningar avseende inhyrd personal samt kommande avtalspensioneringar, kan hanteras med enbart interna omplaceringar av tillsvidarepersonal i hamnen.
Hamn4ans bedömning är att antalet ”lediga” platser på landsidan ​dit befintlig personal kan omplaceras är så pass begränsat, att förutsättningarna för schemaförändringar på framförallt fartygssidan därmed måste ha förändrats i grunden och borde kunna lösas med mindre detaljjusteringar. Således har fackföreningen valt att inte presentera något eget förslag utan begärt att få arbetsgivarpartens egna utkast till förändrade arbetstider inför fortsatta förhandlingar.

Telefon

08-667 32 50

Epost

kansli@hamn.nu

Adress

Sydatlanten 6, 418 34 Göteborg